ОЦІНКА ПОКАЗНИКІВ УВАГИ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РІЗНИМ РІВНЕМ ДОВІЛЬНОЇ ОПЕРАТИВНОЇ ПАМ’ЯТІ

Автор(и)

  • І. О. Калиниченко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Навчально-науковий інститут фізичної культури, кафедра громадського здоров’я та медико-біологічних основ фізичної культури, Ukraine
  • А. С. Колесник Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Навчально-науковий інститут фізичної культури, кафедра громадського здоров’я та медико-біологічних основ фізичної культури, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2077-1746.2020.2(47).218064

Анотація

Актуальність проблеми. Урахування індивідуальних психофізіологічних особливостей кожної дитини на етапі дошкільної освіти є підґрунтям успішної адаптації до навчання та збереження психосоматичного здоров’я дітей. Увага тісно пов’язана з іншими когнітивними характеристиками такими як зорова і слухова пам’ять, тому актуальним залишається вивчення особливостей уваги дітей із ведучим слуховим або зоровим аналізатором.

Мета. Проаналізувати показники уваги у дітей дошкільного віку з різним рівнем довільної оперативної слухової та зорової пам’яті.

Методи дослідження. Спостереження здійснювалося за 46 дітьми 5-6 років підготовчих груп дошкільного закладу освіти міста Суми (24 дівчинки і 22 хлопчики). Для оцінки функції уваги була використана загальноприйнята психодіагностична методика «Коректурна проба» Б. Бурдона – Я. Анфімова. Для оцінки слухової пам’яті було обрано методику «Заучування 10 слів» (Лурія  А. Р.), зорову пам’ять оцінювали за методикою Шипицыной Л. М.

Основні результати дослідження. Показники загальної кількості переглянутих знаків та кількість викреслених символів у дівчаток є більшими, ніж у хлопчиків, помилково закреслених знаків, кількість пропущених символів у хлопчиків є меншими порівняно з дівчатками, що, ймовірно, характеризує більш високий рівень точності виконання роботи хлопчиками.

Здатність утримувати високий рівень концентрації уваги більш притаманний дітям шести років порівняно із п’ятирічками. У дітей п’яти років високий рівень слухової пам’яті зустрічається у 21,05±4,07% усього контингенту, а серед дітей шести років високий рівень слухової пам’яті зустрічається вже у 35,71±6,55% випадках, зорової − у 31,58±5,68% контингенту дітей п’яти років і 21,88±4,20% дітей шестирічного віку.

Висновки та пропозиції. З віком у дітей реєструється підвищення значимості слухової пам’яті у підтримці необхідного рівня уваги. Високий рівень концентрації уваги у дітей 5 років співпадає тільки із середнім рівнем слухової пам’яті і повністю співпадає із високим рівнем зорової пам’яті. Серед дітей 6 років висока концентрація уваги зустрічається у осіб з різними рівнями слухової та зорової пам’яті.

 

Ключові слова: дошкільний вік; пам’ять; увага; розумова продуктивність

Посилання

  1. Andronnykova E A. (2011) Research Methods of Perception, Attention, and Memory: A Guide for Practical Psychologists [Metody issledovaniya vospriyatiya, vnimaniya i pamyati: Rukovodstvo dlya prakticheskih psihologov], Kharkov, 161 р.
  2. Artemeva V. (2013) Diagnosis and correction of the development of a primary school student [Diagnostika i korrekciya razvitiya mladshego shkolnika.], Kazan: Otechestvo, 157р.
  3. Badalian JI. O. (2003) Neuropathology: a textbook [Nevropatologiya: uchebnik], M.: Akademyia, 384 р.
  4. Smyrnova А. А. (1967) Age and individual differences in memory. Іn editor. Smirnova. А. А. [Vozrastnye i individualnye razlichiya pamyati], M.: Prosveshchenye, 299 р.
  5. Volokytyna T. V. (2016) «The relationship of the structure of intelligence and psychophysiological parameters of decision making in children of middle and senior school age» [«Vzaimosvyaz struktury intellekta i psihofiziologicheskih parametrov prinyatiya resheniya u detej srednego i starshego shkolnogo vozrasta»] Эkolohyia cheloveka, 4, рр. 32 – 37.
  6. Vыhotskyi L. S. (2000) Psihologiya [Psykholohyia], M.: ZKSMO Press, 1008 р.
  7. Zankov L. V. (1944) The memory of the student, her psychology and pedagogy: [a manual for teachers] [Pamyat shkolnika ee psihologiya i pedagogika : [posobie dlya uchitelej]], M. : Uchpedhyz, 128 р.
  8. Komarova T. K. (2002) Psychology of attention: Training method. Allowance [Psihologiya vnimaniya: Uchebn.-metod. posobie], Hrodno: HrHU, 124 р.
  9. Korobeinykov H. V., Prystupa Ye. N., Korobeinikova L. H., Briskin Yu. A. (2013) Assessment of psychophysiological stations in sport: Monohrafiia [Ocinyuvanya psihofiziologichnih staniv u sporti: Monografiya], L.: LDUFK, 2013. 312 р.
  10. Kokun O. M. (2006) Psychophysiology. Navalny pos_bnik [Psihofiziologiya. Navchalnij posibnik.], K: Czentr navchal`noyi li`teraturi, 184 р.
  11. Krushelnytska Ya. V. (2003) Physiology and psychology of work: a textbook [Fiziologiya i psihologiya praci: pidruchnik], K.: KNEU, 367 р.
  12. Lapach S. N., Babych P. N. (2000) Statistical methods in biomedical research using Exсel [Statystycheskye metodы v medyko-byolohycheskykh yssledovanyiakh s yspolzovanyem Exsel], Kyev: Moryon, 320 р.
  13. Leontev A. N. (2007) Lectures in General Psychology [Lektsyy po obshchei psykholohyy], M.: Smыsl; Akademyia, 511 р.
  14. Lizohub V. S (2010) «Sindividual psychophysiological specialties people and professional dialogue» [«Indyvidualni psykhofiziolohichni osoblyvosti liudyny ta profesiina diialnist»] Fiziolohichnyi zhurnal, 56, 1, рр. 148 – 151.
  15. Makarenko M. V., Lyzohub V. S. (2011) Ontogenesis of psychological functions of people [Ontohenez psykholohichnykh funktsii liudyny], Cherkasy: Vertykal, vydavets PP Kandych S. H., 256 р.
  16. Mantrova Y. N. (2007) Guidelines for psychophysiological and psychological diagnosis [Metodycheskoe rukovodstvo po psykhofyzyolohycheskoi y psykholohycheskoi dyahnostyke], Yvanovo: OOO «Neirosoft», 216 р.
  17. Khomskaia E. D. (1979) Neurophysiological mechanisms of attention. In editor Khomskaia E. D. [Neirofyzyolohycheskye mekhanyzmы vnymanyia], Moskva: Yzdatelctvo Moskovskoho unyversyteta, 298 р.
  18. Seletskyi A. Y. (1987) Childhood Psychopathology [Psykhopatolohyia detskoho vozrasta], K.: Vыssh. shk.; Hlavnoe yzdatelstvo, 296 р.
  19. Farber D. A., Bezrukykh M. M. (2009) The development of the brain and the formation of cognitive activity of the child. Іn editor D. A Farber, M. M Bezrukykh [Razvytye mozgha y formyrovanye poznavatelnoi deiatelnosty rebenka], M.: Yzd-vo Moskovskoho psykholoho-sotsyalnoho ynstytuta; Voronezh: Yzd-vo NPO «MODЭK», 432 р.
  20. Savchenko T. L. (2010) «The essence of attention, attentiveness and observation as individual personality traits» [«Sutnist uvahy, uvazhlyvosti i sposterezhlyvosti yak indyvidualnykh rys osobystosti»], Aktualni problemy psykholohii. 5, 10, рр. 205–210.
  21. Tykhomyrova T. N., Kovas Yu. V. (2013) «The relationship of the cognitive characteristics of students and the success of solving mathematical problems (for example, high school age)» [«Vzaymosviaz kohnytyvnыkh kharakterystyk uchashchykhsia y uspeshnosty reshenyia matematycheskykh zadanyi (na prymere starsheho shkolnoho vozrasta)»], Psykholohycheskyi zhurnal. 34, 1, рр. 63–73.
  22. Troshyn O. V., Zhulyna E. V. (2005) Logopsychology: A textbook [Lohopsykholohyia: Uchebnoe posobye], M.: TTs Sfera, 256 р.
  23. Khomskaia E. D. (2005) Neuropsychology: 4th ed [Neiropsykholohyia: 4–e yzd], Pyter, 496 р.
  24. Additional Protocol to the Convention on Human Rights and Biomedicine in the Field of Biomedical Research (ETS N 195) [Elektronnyi resurs] / Strasburh. – 2005. – Rezhym dostupu do resursu: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/994_686.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-06

Як цитувати

Калиниченко, І. О., & Колесник, А. С. (2020). ОЦІНКА ПОКАЗНИКІВ УВАГИ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РІЗНИМ РІВНЕМ ДОВІЛЬНОЇ ОПЕРАТИВНОЇ ПАМ’ЯТІ. Вісник Одеського національного університету. Біологія, 25(2(47), 163–172. https://doi.org/10.18524/2077-1746.2020.2(47).218064

Номер

Розділ

ФІЗІОЛОГІЯ ЛЮДИНИ ТА ТВАРИН